Program 2020

Programmet kan komma och fyllas på med fler programpunkter under året. Gå in och kika med jämna mellanrum.

Rättelse

Telefonnummer till anmälan 7/8 Vin och trädgårdsrundan är fel i programmet. Skall vara 0702-36 91 41

Ny Programpunkt!

Söndag 6/9       Kurs i Pilflätning på stadsnära lantgård
Kl. 10-13

Lär dig fläta i pil. Du får oändliga möjligheter till att skapa för din trädgård med denna teknik. Under dagen får vi lära oss att fläta växtstöd under ledning av Christina Sjöberg från Herrjunga. Pris 540 kr. Max 12 personer. Anmälan till thomas.skagenborg@gmail.com senast 15 Augusti.

Tisdag 18/2       Årsmötesförhandlingar

Kl. 19.00

Föreläsning och bildvisning från Island med Palle Gudmundsson. Som vanligt blir det lotterier och sedvanlig semletårta till kaffet. Meddela ev. allergi till Thomas på 0707-395284.
Plats Studiefrämjandets lokal. Välkomna önskar styrelsen

Söndag 1/3        Trädbeskärning med Peter Hylmö
kl.9-13

Lär dig beskära fruktträd i teori och praktik. Medtag egen sekatör. Plats Stadsnära Lantgård. Anmälan tradgard@lantgarden.com
Pris 100 kr. Obs! Endast 12 platser

Onsdag 4/3        Fåglarnas trädgård och trädgårdens fåglar
Kl.18.00

Föreläsning med Eva Stenvång Lindqvist som berättar hur vi gör trädgården mer anpassad till fåglarna. Plats Lidköpings bibliotek. Pris 50 kr. Biljetter finns från 26/2. Arr. Naturskyddsföreningen

Söndag 26/4       Bygg insektshotell eller fågel/fladdermusholk
Kl. 10

Vi gör boenden till våra trädgårdsinvånare (ta gärna med saker att fylla insektshotellet med) Material till holkar finns. Medtag fika. Plats Lindärva Skattegården 5. Pris 50 kr.

Onsdag 13/5        Inspirationskväll Melldala handelsträdgård
Kl. 18.00

Samling vid g:a vattentornet. Kl.17.30 Medtag fika

Söndag 24/5       Trädgårdsmarknad på Stadsnära lantgård
kl. 10-14               Växtförsäljning från 10.30

Vi har vår växtförsäljning på lantgården i år. Vidare ordnas tipspromenad, föreläsningar bl.a om Bokashi. Har du överskott av plantor i trädgården, ta med så säljer vi här. Överskottet går till föreningen. Även allmänheten har tillgång till evenemanget så alla som vill köpa fina växter, kom i tid. Fika finns att köpa till ett rimligt pris. Välkomna.

Torsdag 4/6        Trädgårdsbesök hos Inger Kronqvist

Samling g:a vattentornet kl. 18.00. Medtag fika

Lördag 13/6       Cementgjutning på Stadsnära lantgård
Kl. 10-12.30 och 13-14.30

Gjut ditt fågelbad eller trädgårdsprydnad. Ta med fantasin, egna diskhandskar, formar eller rabarberblad. Pris 60 kr. Anmälan till Thomas 0707-395284. 12 platser per omgång

Söndag 14/6     Mötesplats trädgård.

För mer info se www.motesplatstradgard.se

Måndag 15/6     Paradiset på berget (Helena Hedberg Gustavsson)
Kl. 17.50

Åk med på en inspirerande resa till butiken vid kinnekulles fot. Samåkning från gamla vattentornet 17:30

Tisdag 16/6       JAS- beskärning med Peter Hylmö på stadsnära lantgård
kl.18-21

Ta med egen sekatör. Anmälan tradgard@lantgarden.com
Pris 100 kr. Fika ingår i priset. Obs! Endast 12 platser

Lördag 27/6      Bussresa till Alaska
Kl. 07.00

Vi åker till Sten- och blosterträdgården Alaska som skapades av Hilma Wonuch-Svedal på 30- talet. Efter en båttur från Strömstad får vi kaffe och guidning på ön. På hemresan stannar vi och äter lunch och besöker någon trädgård. Pris ca 640 kr. Samling g:a vattentornet.
Anmälan senast 6/6 till Marianne 0708 404822.
Först till kvarn…

Söndag 28/6       Tusen trädgårdar. För mer info se www.tradgardsriket.se

Söndag 12/7       Mötesplats trädgård.

Fredag 7/8        Vin och trädgårdsrunda på Samängens koloniområde
Kl. 18.00

Efter lättare förtäring med valfri dryck guidas vi runt till utvalda trädgårdar av Lhena Lundstedt och Carina Kanth. Depåstopp efter vägen. Samling vid Toaletthuset.
Anmälan till Lhena Lundstedt, gärna på sms, namn+antal, 0702- 36 91 41 senast 30/7. Självkostnadspris. Pris för dryck tillkommer.
Max 30 personer.

Söndag 16/8      Mötesplats trädgård

För mer info se www.motesplatstradgard.se

Lördag 5/9         Må bra dagen. Vi står med och marknadsför oss.

Har ni plantor eller frö att skänka kontakta Thomas. 0707-395284

Söndag 27/9      Skördemarknad på stadsnära trädgård
Kl. 10-14

Lokala företag inom den gröna näringen kommer finnas på plats. Ta möjligheten att sälja plantor, grönsaker och överskott från din egen trädgård vid trädgårds-föreningens marknadsstånd. Var och en

Oktober             Återbesök K- design i Östra Tunhem. Nu i större lokaler.

Datum bestäms senare, se hemsida eller facebook. Samling g:a vattentornet.

Fredag 23/10    Vinprovning på ny plats!
Kl.19.00

Återigen vinprovning med Hugo Boström som guidar oss bland olika druvor och viner. Plats PRO-lokalen sockerbruket Pris c:a 300 kr. Bindande anmälan senast 9/10 till Marianne 0708 404822

Väl mötta till ett trevligt trädgårdsår!