Program andra trädgårdföreningar

Här finns länkar till andra föreningar som lägger ut sina program på nätet

Vara trädgårdsförening

Skara trädgårdsförening

Falköpings trädgårdsförening

Skövde trädgårdsförening

Mariestads trädgårdsförening

Essunga trädgårdsförening

Tibro trädgårdsförening

Timmersdala trädgårdsförening

Gullspångs trädgårdsförening

Götene trädgårdsförening

Tisdagen den 24 mars kl 18.30
Johann Lang kommer till Götene och berättar:

– Bin, trädgård och människor –
Johann har lång erfarenhet av biodling och binas betydelse för våra trädgårdsväxter. Johann kåserar över binas betydelse för oss människor på flera olika vis.

Entré 100 kr inkl fika. Betala på plats alt. förköp på Medborgarkontoret.

Ett samarr. med Studieförbundet Vuxenskolan och Götene Biodlarförening.

Välkommen till Sessionssalen i Centrumhuset kl 18.30

Tisdagen den 14 april kl 18.30
Inpirationskväll hos Mästers Blommor. Anna och Viola tipsar oss om vårens nyheter. Ett samarr. med Järpås Trädgårdsförening.

Ansvarig: Peter Hylmö 0511-514 81

Måndagen den 11 maj kl 18
Vår Växtmarknad blir i år för 14:e året i samarbete med Husaby hem­bygds­förening. Vi tar tacksamt emot era skänkta växter. Växter ska vara krukade i god tid (gärna flera dagar), och försedda med namn. Är du tveksam om namn, hör av dig till någon i styrelsen. Kom med växter redan kl. 17!

Kl 19 serverar Hembygdsföreningen Märta-kaffe, ett fantastiskt kafferep i gammel­dags stil. Välkomna till Hembygdsgården i Husaby kl. 18!

Ansvarig:        Torbjörn Kopperud, 072-561 11 90

Onsdagen den 17 juni kl 18
Vi besöker Leena Liljestrand i Mariestad och pionernas underbara värld. Vi hoppas på en vacker blomning i Leenas fantastiska trädgård. Leena är en kunnig odlare av detta vackra växtsläkte med stor mångfald.

Efter besöket går vi till kaffeserveringen på sommargården ’Bäcken’ strax intill. Avresa från Snecken kl 17.45 med egna bilar.

Välkommen till Matrosgränd 2, Mariestad kl 18.
Ansvarig: Solbritt Olsson, 073-67 00 378

Tisdagen den 14 juli kl 18
Vi besöker Eva Lerstens trädgård i Källby. Eva har en villaträdgård som man njuter av att vara i. Här finns mycket att se på, bl.a. damm och växthus. Välkommen till Braxenvägen 24, Källby. Medtag kaffekorg.

Samåkning från Snecken kl 17.30 Ansvarig: Solbritt Olsson     073-67 00 378

Torsdagen den 13 augusti kl. 18

Vi besöker Gärdesparken i Mariestad. Här finns trädgårdsmästeri, murhus och trädgårdsrum, skapade för Göteborgs universitets trädgårds- och hanterverksutbildningar (f.d. Dacapo). Samling vid Magasinsgatan 4 kl 18. Därefter guidar Eva-Marie Emanuelsson oss runt i de vackra parkrummen, vart och ett med sin egen karaktär. Medtag kaffekorg.

Samåkning från Snecken kl 17.15. Ansvarig: Britt Bergsten      0730-60 36 51

Järpås trädgårdsförening

Lidköpings trädgårdsförening är välkommen på Järpås alla aktiviteter

Jvgp=Järnvägsgatans parkering i Järpås

Ti 14/4     Inspirationskväll hos Mästers blommor i Götene kl 18.30. Vi får tips om vårens nyheter. Samling Jvgp kl 17.30

Lö 16/5    Växtmarknad utanför affären i Järpås kl 9. Ta med växter som ni har över och allt är av intresse.

Ti 19/5     En spännande trädgård besöker vi i Tibro denna kväll.. Där finns slingrande gångar och många gröna rum. Vi åker från Jvgp kl 17. Fika medtages
Rhododendron är deras grej. Vi besöker Christian och Ros-Mari Bengtsson i Lagmansboda utanför Skövde. Då man inte vet från år till år när de blommar anmäler vi oss till Helena Franzén på tel 070-2959061 så får vi reda på datum när det är mest blomsterprakt. Fika medtages

Juni

12-14/6    I år är det dags för vår 3-dagars resa som denna gång går till Södermanland. Vi utlovar många trevliga trädgårdsbesök och givetvis tid för nya växtinköp. Anmälan till Helena Franzén på tel 0510-91900, 070-2959061 eller Bibbi Shorter på tel 0705-228328 senast den 1 juni.

Juli

To 23/7    Nu är det fem år sedan vi var på Samängens koloniförening i Lidköping och vi tycker det är dags igen. Ta med fika så avnjuter vi den hos Eva-Lisa. Samling Jvgp kl 17.00

Aug

Ti 4/8       Grillkväll hos Ingmari och Kjell Larsson i Järpås kl 18. Föreningen bjuder på korv och dricka som vanligt.

Styrelsen 2018

Ordförande                                             Bibbi Shorter                     0705-228328
Vice ordförande                                     Helena Franzén                070-2959061
Kassör                                                    Lars Sjöström                    0730-541999